Tilbake etter påske

april 10, 2012

I går kom jeg tilbake til Kosice etter påskeferie hjemme i Norge. 10 dager gikk «styggfort», som vi sier hjemme, og plutselig var jeg tilbake på et knøttlite Norwegian-fly med retning Budapest.

I ettertid er jeg faktisk litt usikker på hva dagene gikk til. Det jeg vet er at det gikk med litt for store mengder marsipan, og litt for små mengder fisk, grønnsaker og andre sunne saker. Det jeg også vet er at jeg jo hadde program stort sett hver dag. Her er en kort oppsummering:

Torsdag 29. mars skulket jeg skolen og dro fra Kosice kl. 06.00 for å rekke fly fra Budapest kl. 12.35. Det skal sies at det bare er en 3-times reise. Jeg fikk med andre ord noen timer å vente, og alle som har vært på flyplassen i Budapest vet at det ikke er verdens navle. Jeg tror ikke engang det er albuen.. Det er kanskje et lite hudflak som sitter fast under lillefingerneglen og venter på at noen skal bite det løs. Nåvel. Var framme i Norge 15.30, en halvtime for seint. Skal man tro piloten var det på grunn av motvind. Visste ikke at man kunne bli 20 % forsinket på en reise på grunn av motvind. Men, det er sikkert mulig. Lurer på hvordan det blir på lange turer sånn som til USA og Thailand og sånt..? Hva skjer om det er så mye motvind at man nesten ikke kommer seg av flekken? Og går tom for drivstoff over Grønland? Eller, om det er så mye motvind at man rett og slett blåser bakover, og da man egentlig skulle vært framme er man ett eller annet sted i Russland. I såfall ville man kanskje bare flydd den veien i første omgang.. Hmm.. Anyways.. Etter ankomst til Norge bar det hjem til mammas hjemmelagde (og følgelig verdens beste) pizza. Da pizzaen var trygt plassert i magen satte jeg kursen mot veterinærklinikken for å jobbe (gratis) et par timer. Deretter gikk turen til stallen for å hilse på hestene mine, som jeg ikke har sett siden midten av februar. Har savnet dem masse, og var veldig godt å se dem igjen. Ga dem masse epler og gulrøtter for å innynde meg, det er jo en mulighet for at de er litt gretne for at jeg bare dro fra dem.

Fredag var det tid for å fyre opp bilen og hestehengeren og kjøre Magik til veterinærhøgskolen for å undersøke et øye han har slitt med i noen måneder. Bilen startet som vanlig, hengeren ble koblet på, og så trillet vi avgårde.. Eller ikke.. 3 av 4 hjul på hengeren satt nemlig fast, og styggen rikket seg ikke av flekken. Grus og stein og sand og gjørme sprutet rundt bilhjulene mens jeg prøvde å få hengeren til å flytte seg. Så ga ett hjul etter, og jeg kunne (med en solid dose ord som ikke egner seg på trykk) rugge hengeren fram og tilbake. Ikke at det hjalp på de to siste hjulene.. Så med horn i panna og tilsvarende kledelig rødfarge i fjeset ga jeg gass og dro hengeren med meg ut på riksveien. Med den motstanden som var i asfalten måtte jo det få hjulene til å gå rundt! Men den gang ei. Det eneste jeg oppnådde var maksfart på 40 km/t, stinkende røyk fra hjulene, lukten av svidd gummi jevnt fordelt utover bygda, og hull tvers igjennom begge dekkene. Hurra. Dermed gikk det ikke bedre at hengeren ble slept hjem igjen. Hjulene ble skrudd av og kjørt til nærmeste dekkservice, bremsene på hengeren fikk seg en omgang med slegga, hjulene ble satt på igjen og vi kom oss til høgskolen halvannen time for sent. Hesten stod heldigvis intetanende i stallen mens det hele pågikk.

Resten av påska gikk heldigvis roligere for seg, med besøk hos havremopedene, jobbing (fikk faktisk litt penger, hurra!) på veterinærklinikken, en solid dose blod og gørr (jippi!), besøk hos venner og soving. Freden varte helt til i går, da jeg våknet og innså at jeg hadde blingset på flytidene. Flyet gikk 30 min tidligere enn planlagt og jeg var allerede for sent ute.. Ups! Dermed ble det ingen frokost, men heller rett fra senga til bilen og full gass til Gardermoen. Uten bryte fartsgrensa altfor mye (bare bøyde den litt..) kom jeg fram i brukbar tid. Ombord i flyet fikk jeg sitte ved siden av en kjekk mann (jippi), som tilogmed snakket med meg (hurra). Noen timer senere var jeg altså tilbake i Kosice, hos en særdeles oppmerksomhetssyk katt, og en enda mer klengete hund. Det var med andre ord ganske så folksomt i senga i natt, og for hver gang jeg flyttet på meg kom det diverse protester etterfulgt av omrokkering av 8 labber, 2 snuter og 2 haler. 

One Response to “Tilbake etter påske”

  1. fetmenfattet Says:

Legg igjen en kommentar