Tanker på en torsdag

april 12, 2012

I dag hadde jeg prøve på universitetet. I bie-sykdommer. Høres det interessant ut? Ikke veldig. Det er det ikke heller. Men har da lært at det er mange færre bier i verden enn det var før, og dersom de dør ut kommer vi ikke til å ha mat lenger, siden bier står for 90 % av all pollinering i verden. Og det hadde jo vært litt dumt, for jeg er ganske glad i mat. Videre har jeg lært at man ikke kan bruke antibiotika for å gjøre bier friske, for den går videre til honningen og da kan vi ikke spise den. Jeg har også lært at det ikke er lov å si «hvis biene blir syke må man drepe dem», og at man heller skal si «hvis biene blir syke må man ødelegge dem»… Litt usikker på forskjellen, og da jeg spurte læreren hvordan det var mulig å ødelegge biene uten å drepe dem ble han litt stum.. Jaja. Fikk da A’en min, og kunne løpe videre til neste time.

Etter altfor mange timer på skolen fikk jeg tilslutt haltet meg hjem. (Ja, kneet mitt gjør fortsatt vondt). Dagen i dag bestod av å leke med bæsj i parasitologi, og så sitte og høre om sykdommer hos fisk. Fiskesykdommer er om mulig enda mer kjedelig enn biesykdommer, særlig siden lærerne legger mer vekt på akvariefisk enn matfisk. Matfisken er iallefall brukandes til noe, sammenlignet med akvariefisken som bare flyter rundt i bollen sin og koster masse penger. Bæsjer i badevannet sitt gjør den også, ekle krypet.. Den eneste gode egenskapen med akvariefisk er at det er en fin måte å underholde katta på. En katt vi hadde hjemme for ti år siden syntes det var fantastisk morsomt å fange fiskene, og smøre blod og tarmer utover stuegulvet. Tilslutt ville ikke mamma og pappa kjøpe flere fisker, ble aldri klok på hvorfor.. Med fare for å framstå som verdens verste veterinær-emne: den dagen noen ringer meg og sier de har en syk gullfisk er jeg stygt redd for at jeg kommer til å le rett ut. På forhånd: sorry.

Etter endt skoledag kunne jeg endelig pleie mitt sosialliv (les: facebook), og kom over en link en venninne hadde lagt ut: http://p3.no/dokumentar/studine-soker-deltidsjobb/. Dette er potensielt det ekleste jeg noen gang har hørt, og all kred til reporteren som klarte å unngå å kjefte disse mennene huden full. Den prestasjonen hadde nok ikke jeg kunnet skryte på meg. At disse gamle grisene tror de har noe som helst å tilby en noen-og-20-åring gjør meg uvel langt inn i ryggmargen. De skulle vært kastrert alle sammen! (Jeg er pasifist, altså.. Men noen ganger kommer min semi-voldelige side fram..) Det som kanskje gjorde opplevelsen enda mer spy-framkallende er at en av samtalene minner veldig om en diskusjon jeg hadde med eks’en etter at det ble slutt, hvor han prøvde å overtale meg til å gi ham en ny sjanse. Han mente han hadde sååå mye å tilby meg (dette kom først etter at han hadde lagt ut om alt jeg burde gjøre for ham, og hvorfor han fortjente ei jente som meg),  og at jeg kom til å ha store problemer med å finne en mann som ham igjen. Vel, det håper jeg, for jeg vil aldri ha en mann som ham igjen, ever! Jeg er ikke bitter.. Men han gjorde ganske grundig arbeid med å gjøre meg veldig anti-menn en god stund etterpå. Hadde det ikke vært for at jeg syns pupper er usannsynlig ekkelt, og at det vi jenter har mellom bena er uendelig ufyselig, hadde jeg nesten vært tilbøyelig til å gå den andre veien. Men siden menn nå engang er det jeg liker fikk man bare ta tiden til hjelp, og prøve å finne en som faktisk var mentalt oppegående istedet.

Et lite lyspunkt på slutten av dagen: jeg er ikke lenger alene om å være klønete! Min venninne Christina presterte nemlig å miste bilnøklene sine ned heissjakta i dag! Når jeg skriver dette nå kommer vel jeg også til å klare noe lignende (Murphy’s lov og alt det der). Men her er det ingen heissjakt, og jeg har ingen bilnøkkel! Så det så!

One Response to “Tanker på en torsdag”

  1. Christina Says:

    Haha!! Bra skrevet:-) Tror muligens naboen skal hente ut nøklene til meg i morgen, om det lille jeg forstod av slovakisk var riktig:-) Du er uheldig, jeg er klønete(!), sammen utgjør vi et superteam!!

Legg igjen en kommentar

