Siste dag i april

april 30, 2012

Jepp – siste dag i april, og nå er våren over for denne gang. Iallefall her i Slovakia. For nå er det sommer!! 😀 Har løpt rundt i godt over 25 grader her i helga (i dag var det 28 størsteparten av dagen!), gresset er grønt, syrinen blomstrer, fuglene synger, og katta ligger i solsenga mi på balkongen og nyter livet. Helst hadde hun nok sett at noen av de fuglene ramlet ned på balkongen, men småjævlene er litt for flinke til å holde seg i lufta. Av og til forvirrer et stakkars insekt seg inn i leiligheten og da er det full jakt. Bikkja hiver seg ofte også med på moroa, til min store fortvilelse. Katten er ikke spesielt smidig av seg, så det meste ho sneier borti på sin ferd bortover hyller og bord knaser i bakken. Og når hunden så kommer og feier med seg alt som er opptil 1 m over gulvhøyde, ja da er det ikke så mye igjen av leiligheten min! Men, til gjengjeld trenger jeg aldri å være bekymret for at jeg skal bli overfalt av skumle insekter i nattens mulm og mørke!

Ellers går skolen sin vante gang. Da vi var ferdige med tredje året her fikk vi vite at det var det hardeste året, og at derfra var det bare nedoverbakke. Den som sa det skulle hatt juling. Helst burde vedkommende bli satt i en god, gammeldags gapestokk. Jeg melder meg frivillig til å stå og dele ut råtne egg og tomater (litt på avstand selvfølgelig, enkelte er fryktelig dårlige til å sikte. Vil jo ikke bli truffet av et vådeskudd). Problemet er bare at jeg ikke husker hvem personen som ytret dette var.. Så da er jeg jo like langt med tanke på hevn. Som du sikkert nå har fortstått, er ikke dette året noe enklere. Har aldri lest så mye i hele mitt liv (og jeg tok vgs som privatist, på 2 år!), og får fortsatt ikke på langt nær så gode resultater som jeg burde. Jeg står jo på eksamener, men mangler det lille ekstra jeg har hatt før.. Kanskje jeg begynner  bli gammel.. Eller, ikke kanskje.. Jeg gjør det. I dag oppdaget jeg at jeg har fått en bitteliten smilerynke ved hvert øye!!! Men, tilbake til skolen. De neste 11 ukene er det kun lesing, lesing og atter lesing på planen. Ja, du leste riktig – 11 ukene. Skolen her varer nemlig til juli. Og hvis noen lærere bestemmer seg for å være ekle og stryke meg, må jeg tilbake en tur i august og gjøre et nytt forsøk. Så, det er bare å legge seg i selen, altså. Akkurat nå misunner jeg de som går på skole i Norge.. Eller, forresten. Så i avisa at det snødde i Norge denne uka. Never mind!

 

 

 

 

Legg igjen en kommentar

