Jeg hater edderkopper!

mai 1, 2012

Jeg er rett og slett redd for edderkopper. Jeg prøver ikke å nekte for det engang. Irrasjonelt, sier mange, men det er jeg ikke enig i, ikke i det hele tatt! De er ekle og stygge, og de har altfor mange ben. 2 bein er greit. 4 bein er også greit (kanskje til og med å foretrekke framfor mange av eksemplarene med to..) 6 bein går også til nød. Bortsett fra mygg. Mygg er dumme. Myggen og jeg har et hat-elsk-forhold. De elsker, og jeg hater… De liker meg bedre enn alle andre, og om sommeren kan jeg ikke gå utendørs uten flere lag myggmiddel. Men de er ikke så skumle, de er bare irriterende. Men 8 bein, det er unaturlig mange! Alle superekle ting har 8 bein, eller flere. Sånn som flått. Og midd. Og larver. Men på toppen av dette har edderkopper hår. Og de spinner nett. Og de har altfor mange øyne. Og, de driver rett og slett en skikkelig usportslig form for krigføring! Akkurat når du tror du har klart å riste av deg jævelen, bare sveiver den seg tilbake, som en omvendt fisk! Og mens de fleste andre dyr på kloden løper i motsatt retning når de får ferten av et menneske, hopper edderkoppene på deg i stedet. Dessuten er de det mest utspekulerte rovdyret som finnes. De spinner et nett, og så gjemmer de seg et annet sted mens de later som ingenting. Helt til en eller annen intetanende, stakkars flue kommer summende. Og BAM! så ble flua middag! Den flua hadde sikkert kone og masse fluebarn som sikkert er kjempesultne hjemme,men det tenkte den ikke på, den vemmelige edderkoppen!

Så – jeg er redd for edderkopper. Edderkopper er faktisk det eneste i hele verden jeg er redd for. Jeg er ikke redd for mus eller ulv eller hoggorm eller andre farlige dyr. Og jeg er ikke redd for knivdrapsmenn, for jeg kan ikke komme på en eneste grunn til at noen i hele verden skulle tjene noe som helst på at jeg kverkes. Er ikke verdt så mye forsikringpenger at det kan være motivasjon for noen heller.. Og, jeg er ikke redd for voldtektsmenn. For altså… Hvem ved sine fulle fem ville vel finne på å overfalle meg? Jeg er sterk som en hest, sint som en okse, lang som er giraff, og har jobbet flere år med barn, så jeg er en jævel til å skrike høyt. Jeg er ikke redd for marsboere eller haier eller strømbrudd. Det eneste jeg kanskje er littegranne redd for er slovakiske bilførere. Også edderkopper. Jeg er nemlig helt sikker på at alle edderkopper er med på en konspirasjon, hvor målet ene og alene er å drepe meg. Og det er ikke bare sånne svære tarantellaer og sånt som er med på planen. De ser bare litt skumlere ut (helt sikkert fordi de har tatt boler!) Vanlige husedderkopper er helt sikkert også med på planen. Har ikke helt klart for meg hvorfor,eller hvordan de skal drepe meg, men de har helt sikkert en skikkelig skummel plan. Og jo mer jeg tenker på eventuelle måter horder av edderkopper kan drepe et menneske på, jo mer redd blir jeg for dem. Det hjalp ikke veldig å se at Frodo nesten ble spist av en edderkopp i Ringenes Herre heller. Så takk for den, Peter Jackson..

Heldigvis har jeg et hemmelig våpen i kampen mot edderkoppene – nemlig Pip. Hennes favoritthobby er som kjent å jakte insekter, og en liten edderkopp til å piffe opp menyen takker hun aldri nei til. Så, hver gang jeg ser en edderkopp roper jeg bare «Pip, angriiiiiip!», mens jeg selv stenger meg inne på badet til faren er over.

 

 

 

 

Legg igjen en kommentar

